- John Deere 3030 -

 

Vanaf maart 2011 heb ik de andere trekker gereviseerd. Deze John Deere 3030 startte erg slecht, vermoedelijk door slechte compressie. Het plan is om alle lagerschalen, zuigerveren, en pakkingen te vervangen. De slechte compressie is waarschijnlijk te wijten aan de versleten zuigerveren.

***Update 9 Maart 2011***

Start demontage trekker, motor verplaatst naar werkplaats. Hier heb ik een elektrische takel, wat erg gemakkelijk is bij de demontage van de motor.

***Update 12 Maart 2011***

Motor volledig gedemonteerd. 1 Cilinderbus (nr5) heeft een roestputje, deze cilinderbus wordt vervangen. Nu kunnen alle onderdelen besteld worden. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik deze motor ook zal spuiten.

***Update 19 Maart 2011***

Motorblok en achterplaat (bij koppeling) volledig gereinigd.

***Update 20 Maart 2011***

2 zuigers zijn klaar (gereinigd), helft van kop schoongemaakt, en de diesel injectors worden nagekeken.

***Update 15 April 2011***

Alle zuigers zijn nu gereinigd, de cilinderkop is gereinigd en ik heb de kleppen losgehaald en gereinigd omdat deze lekte. eerst moeten nu de klepzittingen gepolijst worden, voordat de kleppen weer terug kunnen.

***Update 21 April 2011***

De kleppen en zittingen zijn door de buren geslepen en gepolijst, omdat dit speciale apparatuur vereist. Daarna heb ik de kleppen weer allemaal terug gezet. De cilinderkop is nu dus klaar.

***Update 7 Mei 2011***

De onderdelen waren binnengekomen vandaag. De halve motor zit nu in elkaar, morgen nog cilinderkop en tandwieldeksel erop schroeven en klepstoters afstellen. Daarna kan de motor afgeplakt en geschuurd worden.

***Update 8 Mei 2011***

Cilinderkop en tandwieldeksel erop gezet, en ook de kleppen afgesteld. De motor is nu gereed om te schuren en spuiten.

***Update 24 Juni 2011***

Motorblok geschuurd, gegrond en gespoten, morgen laatste laag groen, en dan aan kleine onderdelen beginnen.

***Update 27 Juni 2011***

Motorblok + vooras gemonteerd.

***Update 1 Juli 2011***

Rest van de onderdelen geschuurd, en gegrond.

***Update 4 Juli 2011***

Rest van onderdelen eindlaag gespoten, trekker verder geassembleerd. Ik heb alleen de inspuiters nog nodig, en dan kan de motor gestart worden.

***Update 23 Juli 2011***

De motor is intussen tot op de krukas weer uit elkaar geweest. Doordat de axiale speling van de krukas te weinig was, en dat de keerring bij de koppeling te strak gemonteerd zat, draaide de krukas erg stroef rond (alleen met koevoet rond te draaien). Na de keerring vervangen te hebben en de axiale speling vergroot te hebben, kon zelfs de startmotor de krukas weer rond krijgen.

Verder is er de afgelopen weken veel gebeurd. Zo is alle elektronica gerepareerd, en heeft ook deze trekker een lichtmodule (zoals de JD2120). De aftak-as keerringen zijn vervangen, en de keerring van het stuurhuis is vervangen (was hard, ingesleten, en lekte dus veel). De toerenteller is ook terug op 0 gezet.

Nu alleen nog een hydroliek koppeling repareren, en dan is dit project afgerond.

***Update 10 Augustus 2011***

De trekker is inmiddels operationeel geweest. Echter na een tijdje hard werken viel de hydrauliek uit. Allereerst gekeken of er olie naar de hoofdpomp ging, dit was niet het geval. Na het losdraaien van het hydrauliekfilter kwam er wat olie uit, maar niet wat het hoort te zijn. Vermoedelijk zit er een lek/verstopping tussen transmissiepomp en retourleiding.

***Update 14 Augustus 2011***

Leidingwerk rondom transmissiepomp en transmissiepomp zelf gecontroleerd. Alles zag er zover goed uit, al gaan hier en daar wat seals vervangen worden.

***Update 15 Augustus 2011***

Hefdeksel gedemonteerd. Omdat de hefinrichting zakt als de trekker uit staat, zijn vermoedelijk de seals in de hefcilinder defect. Omdat de boel nu toch open is, meteen maar even repareren.

***Update 16 Augustus 2011***

Alle onderdelen schoon gemaakt, nu wachten op nieuwe afdichtingen. Ook heb ik de transmissiebak gereinigd door hem uit te spoelen met diesel. Wat overig grof vuil heb ik eruit gezogen. De zuigkorf (filter voor transmissiepomp) was redelijk vuil.

***Update 24 Augustus 2011***

Oorzaak gevonden! de spie miste van de hoofd-hydrauliekpompas. Waarschijnlijk is deze eruit gevallen bij het uit elkaar nemen. Ik heb een nieuwe spie gemaakt uit RVS die er niet meer zomaar uit kan.

***Update 26 Augustus 2011***

Nieuwe onderdelen binnen, tractor weer in elkaar gezet.

***Update 2 September 2011***

Tractor klaar, project afgerond. Wellicht later nog 2 spatborden voor erop maken.

 

 

 

 

Foto's van het reviseren van de John Deere 3030:  

 

9 Mrt 2011            
           
             
     
            12 Mrt 2011
     
             
     
    13 Mrt 2011        
     
             
     
             
     
        19 Mrt 2011    
     
20 Mrt 2011            
     
15 Apr 2011            
     
             
     
21 Apr 2011           7 Mei 2011
     
             
     
             
     
             
     
             
     
             
     
             
     
    8 Mei 2011        
     
             
     
24 Juni 2011            
     
             
     
    27 Juni 2011        
     
    1 Juli 2011        
     
            4 Juli 2011
     
             
     
             
     
10 Augustus 2011       14 Augustus 2011    
     
             
     
    15 Augustus 2011       16 Augustus 2011
     
             
     
        24 Augustus 2011    
     
    26 Augustus 2011        
     
            2 September 2011
     
             
         

 

 

21 July 2011

 

 

2 September 2011

 

 

 

 

^^Top^^